"Een coach is er niet om te vertellen hoe goed hij of zij is. De coach is er om het beste uit de individu of het team te halen. Wanneer een hindernis weg is, is de weg vrij voor groei." 


Albert Buschgens

​Coaching komt vanuit de sport. Een coach heeft dan als doel het beste uit de spelers en het team te halen. Als crealist wil ik op een proactieve, creatieve, realistische en soms provocatieve wijze nieuwe inzichten creëren. Wanneer je minimaal drie keuzes hebt zijn problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.

​Context bepaalt

​Vaak gebruiken we woorden als altijd, nooit en iedereen. We generaliseren dan enorm en het lijkt of er dan geen tussenweg is. Als altijd alles verkeerd gaat dan kun je moedeloos worden. Een coach onderzoekt de interne communicatie om zo tot keuzes te komen en inzicht.

Als eerste is het belangrijk om te ontdekken binnen welke context een probleem ontstaat. Voorbeelden: 

  • ​Jan praat honderduit met zijn vrienden, maar bij zijn manager durft hij niets te zeggen. Dus Jan kan dus praten, maar binnen een bepaalde context blokkeert het.
  • Gerda belt  uren met de familie, maar die belangrijke klant bellen geeft slapeloze nachten.
  • ​George tapt geweldige moppen in de kroeg, maar die presentatie bij de klant...
  • ​Joke organiseert haar eigen werk prima, maar effectief delegeren lukt haar totaal niet.
  • Martin weet altijd iedereen raad te geven, maar zelf zit hij diep in de put.

Blinde vlek

Wat weet jij van jezelf en wat niet. Wat weten anderen van jou en vind je lastig om als feedback terug te krijgen? 

Ben je bereid om op onderzoek uit te gaan en de onbewuste patronen aan te pakken.

Johai

Kernkwaliteiten

Maak jezelf bewust van je kwaliteiten, maar ook van de valkuilen die daarbij horen. Dit model legt perfect bloot waar je aan kunt werken en wat je van een ander kunt leren waar je op dit moment een allergisch gevoel voor hebt.

Uitermate geschikt model voor functioneringsgesprekken.



​Mindset Power Pyramid

​Het enige model dat over persoonlijke en zakelijke groei gelegd kan worden.

De basis is de "oude" kern met missie, visie en doelstellingen. Dan komt er een impuls naar "anders willen", omdat je mogelijkheden ziet met bepaalde resultaten.Nu kan het zijn dat je het ziet, maar geen actie onderneemt. 

Met dit model vind je feilloos het dat onderdeel wat groei tegenhoudt.

 


Neurologische Niveaus

Einstein zei het al: "de oplossing van een probleem vind je nooit in eenzelfde laag. Als iemand een probleem heeft binnen de context is de eerste vraag of dit met het gedrag van hem of haar zelf of de ander.

Je loopt zo door de niveaus tot aan doel en terug. Het wordt voor de ondervraafde enorm helder waar de schoen wringt.

 

​Overtuigingen en waarden

​Waarden en overtuigingen zijn onbewuste patronen. Gedrag en vaardigheden kun je bij jezelf en de ander herkennen, maar overtuigingen en waarden zijn onbewust.

Als jij als waarde netheid hebt, zullen je overtuigingen reden zoeken waarom dit moet. ​Ook al werk je slordig, dan zal je nog een reden vinden om de ander te overtuigen dat zij het missen hebben.

Overtuigingen kunnen positief zijn, maar ook je rempedaal. Onderzoek altijd goed of je overtuigingen nog steeds kloppen.